Allochtone acteurs zetten de boel op stelten

Wat als Marokkanen, Algerijnen en Vlamingen samenkomen om te schrijven ? Wel, dan ontstaat zoiets als Rwina, een allochtoon sketchprogramma dat sinds 17 maart te bekijken is op één. Rwina wordt vijf weken lang wekelijks uitgezonden om half tien.

Rwina, wa’s da?

De reeks bestaat uit vijf afleveringen van telkens een vijventwintigtal minuten en werd geregisseerd door Pietje Horsten. Iedere aflevering behandelt een thema dat zowel leeftijdsoverschrijdend als universeel is. Rwina wil op humoristische wijze de verschillen tussen allerlei culturen tot in onze huiskamer brengen. Aan de hand van grappige sketches worden jongeren in hun dagelijks leven afgebeeld. Ze stellen over hun persoonlijke leefwereld en die van de anderen in vraag. Hoe zoek je werk? Moet je het zoeken bij de knelpuntberoepen? Ga je nog wat langer naar school? Of moet je precies het tegenovergestelde doen en vroeger met de studies ophouden? En wat mag er op je werk? De thema’s worden benaderd met een grote dosis relativisme en een pakket erg verfijnde humor. Doel van dit alles is ervoor zorgen dat de kijkers worden aangemoedigd zichzelf en hun omgeving vanuit een frisse invalshoek te bekijken. Met een knipoog worden vooroordelen aan de kaak gesteld.

De afleveringen werden geschreven door ervaren en minder ervaren scenaristen, zowel van autochtone als van allochtone origine. Twee van hen spelen ook daadwerkelijk mee in de reeks.

Een echte doelgroep voor de reeks is er niet. Ze richt zich tot alle kijkers, autochtoon én allochtoon, die zich aangesproken voelen. Door het ruime aanbod aan thema’s is dat dus vrijwel iedereen.

Alle personages hebben hun typische karaktereigenschappen en worden ook telkens heel duidelijk als individuen in beeld gebracht. De ‘streetstyle’-cameravoering zorgt voor een zekere spontaneïteit van de acteurs en maakt dat hun verhalen optimaal tot hun recht komen.

Rwina, oe komt da?

Het initiatief kwam van socioculturele agoge Katrien Mertens en VRT-regisseur Pietje Horsten. Beiden zijn afkomstig van Mechelen. Net als vele andere Mechelaars hebben ze enkele jaren geleden moeten vaststellen dat hun geliefde geboortestad het imago had gekregen van Vlaamse versie van Chicago en daar wilden ze maar al te graag iets aan veranderen. Samen besloten ze een theaterproject met allochtone jongeren op te starten.

In augustus 2004 ging het project van start en werden de eerste contacten gelegd met wijkwerkingen en een Marokkaans jeugdhuis in Mechelen. Na heel wat overleg werd er in september 2004 een eerste bijeenkomst georganiseerd met geïnteresseerde jongeren, wat uitvloeide in een wekelijkse brainstorming over mogelijke onderwerpen die konden aan bod komen. In februari 2005 had zich een vast groepje enthousiastelingen afgetekend, bestaande uit zo’n 15 allochtone jongeren.
Rwina kon vanaf dan rekenen op acteurs van een verschillende afkomst. De meesten onder hen hebben Marokkaanse, Turkse, Algerijnse, Armeense of Vlaamse roots. Het merendeel is geboren en getogen in Mechelen, waar de reeks zich afspeelt.

In november 2005, na maanden hard werken, kwam het eerste theaterstuk er aan: ‘Rwina doen’ (wat ‘de boel op stelten zetten’ betekent, nvdr.). Tegen alle verwachtingen in kenden de voorstellingen een enorm succes, wat ervoor zorgde dat Pietje en zijn kompanen al snel begonnen te werken aan een tweede theaterstuk. ‘Rwina feest’ kwam uit in 2006 en zorgde opnieuw voor volledig uitverkochte zalen.
In februari 2008 werd dan het derde, en voorlopig laatste, stuk van Rwina afgeleverd met als titel ‘Rwina gidst’.
 
Ondertussen had de groep jongeren zich ook nog op een ander project gestort. Na twee opeenvolgende succesverhalen, was het enthousiasme van de jongeren groter dan ooit. Het idee om van de toneelstukken een fictiereeks voor tv te maken viel dan ook meteen in de smaak en zo kreeg de tv-versie van Rwina vorm.

Rwina, oe klinkt da?

Een verrassende kijk op de samenleving vraagt uiteraard ook om een vernieuwende en brede muzikale benadering. Daarvoor gingen de makers van Rwina aankloppen bij Djamel Berrezzeg en Abdel Illi. Djamel en zijn groep, die eveneens Djamel heet, brengen al jaren muziek die op de grens staat tussen twee culturen. In samenwerking met kleinkunstzanger en culturele liefhebber Bart Peeters namen zij het titelnummer van Rwina op.

Rwina voorproefje