Schrijver Abdellah Taïa over homofilie in Marokko

 

Marokko is nog maar net bekomen van Abdellah Taïa’s jongste boek, of de 35-jarige Parijzenaar lanceert alweer een nieuwe roman: ‘Une Melancolie Arabe’ is de opvolger van ‘L’Armée du Salut’ (‘Broederliefde’ in de Nederlandse vertaling), het boek waarmee de schrijver als allereerste Marokkaan openlijk uitkwam voor zijn homoseksualiteit.

“Velen vinden het een schande, de een ziet me als een voorbeeld, de ander vindt mijn homoseksualiteit vooral ‘jammer’”, zegt Taïa. De schrijver is op 5 mei voor het eerst in Vlaanderen te gast tijdens de Genkse literaire avond ‘Nieuwe Stemmen’, samen met Mustafa Kör, Rachida Lamberet, Nederlander Hassan Bahara en de leden van Union Suspecte.

Het boek ‘L’Armée du Salut’, dat voor zoveel opschudding zorgde, was Taïa’s derde boek. Ondanks het feit dat hij al eerder over homoseksualiteit schreef, werd Marokko plots opgeschud door het autobiografische verhaal waarin Taïa zijn adoratie voor zijn eigen broer omschrijft. “Het bleef rustig, tot een journalist me vroeg naar mijn geaardheid, en ik eerlijk antwoordde”, zegt hij.

“Het heeft alleszins heel wat stof doen opwaaien. Ik was tenslotte de allereerste Marokkaan die erover durfde praten. Sommigen zien een voorbeeld in me, maar heel wat Marokkanen vonden het zonde. ‘Het boek is goed, alleen jammer dat ‘ie homo is’ (lacht). Als je als Marokkaan homo bent, houd je dat namelijk het liefst verborgen, trouw je met een vrouw en sticht je een gezin. Maar de mensen begrijpen het verkeerd: homo zijn betekent niet alleen dat je zin hebt in seks met mannen. Het gaat erom dat je echte liefde kan voelen voor een man.”

 

Gazet van Antwerpen